poniedziałek, 20 stycznia 2014

Parfait z kaszy gryczanej / Buckwheat Parfait

Parfait [wym. parfé] - jest to mrożony deser podawany zazwyczaj w wysokim kielichu. Do jego produkcji używa się mrożonego kremu, bitej śmietany oraz syropu owocowego.
Nazwa deseru pochodzi z języka francuskiego i oznacza: doskonały; idealny; krem mrożony; warstwy.
Źródło: Wikipedia

U mnie pod nazwą parfait kryje się pyszne, zdrowe śniadanko, które, przygotowane wcześniej wieczorem, rano nie zabiera zbyt wiele czasu, a wypełnia żołądek naprawdę na długo. Oczywiście można zjadać ten przysmak jako deser, przekąskę lub inny posiłek (ze względu na owoce raczej nie jako kolacja, jeśli staramy się dbać o linię), ale dla mnie jako śniadanko sprawdza się idealnie. Kasza i nasiona chia są wspaniałym źródłem białka i błonnika, a ponadto nasiona chia zawierają mnóstwo kwasów omega. Wspaniały początek dnia. :)


Oryginalny przepis TU
Przepis wegetariański / wegański / bezglutenowy

Na 1 porcję:
1/4 kubka nieprażonej kaszy gryczanej (sklepy ze zdrową żywnością lub sekcja Zdrowa Żywność w hipermarketach), namoczonej w wodzie przez noc
3/4 kubka mleka (krowiego lub roślinnego)
2 łyżki nasion chia (sklepy ze zdrową żywnością lub internet)**
1 spory dojrzały banan (połowa pokrojona w kostkę, druga połowa rozgnieciona widelcem)
1/4 łyżeczki cynamonu (opcjonalnie)
syrop z agawy, syrop klonowy lub płynny miód
dodatki***

Wieczorem włożyłam kaszę do miski i zalałam zimną wodą tak, aby woda pokryła ziarna. Przykryłam i włożyłam do lodówki na całą noc. 
W osobnej misce wymieszałam banana, nasiona chia i mleko z odrobiną cynamonu. Wymieszałam porządnie, aby nasiona chia się nie posklejały. Przykryłam i włożyłam do lodówki na całą noc. Użycie nasion chia, poza oczywistymi walorami zdrowotnymi, ma jeszcze jedno zastosowanie. Te małe ziarenka są w stanie zaabsorbować płyn w stosunku 10 do 1, czyli pęczniejąc zagęszczają płyn (w tym przypadku mleko) i tworzą z niego swego rodzaju galaretkę.
Rano wypłukałam kaszę na sitku i dodałam do mlecznej mikstury. Dobrze wymieszałam. Dodałam dodatki*** i polałam odrobiną syropu z agawy, tuż przed podaniem.
Aby uzyskać efekt parfait (warstwowy), układałam na przemian owoce, mieszaninę, płatki i inne dodatki, a na wierzchu polałam zmiksowanymi na mus owocami.
Voila!


Wersja z malinami, jagodami, bananem i płatkami migdałowymi


Dodatki***
  • granola
  • pokruszone płatki np. fitness
  • pokruszone ciasteczka
  • pokruszone muffinki
  • orzechy
  • płatki migdałowe
  • ziarna słonecznika lub dyni
  • masło orzechowe
  • świeże owoce
  • suszone owoce
  • wiórki kokosowe
  • smoothies
  • kuleczki czekoladowe
  • sos czekoladowy
  • etc


Kilka informacji o nasionach Chia:

Nasiona Chia, inaczej zwane szałwią hiszpańską lub szałwią argentyńską, są doskonałym źródłem błonnika, białka, witamin, minerałów, antyoksydantów oraz najbogatszym znanym źródłem omega3 oraz omega6. W czasach prekolumbijskich, nasiona chia były składnikiem diety Azteków i Majów. Wierzyli ze jedna łyżka chia może utrzymać wojownika przy życiu przez 1 dzień. Nasiona Chia są źródlem znakomitego błonnika. 2 łyżki nasion chia (25 gram) dają 7 gram błonnika a także wapń, fosfor, magnez, mangan, miedź, niacynę oraz cynk. Podczas badan na uniwersytecie w Toronto grupa 21 diabetyków spożywała nasiona chia jako uzupełnienie diety. Po upływie 3 miesięcy ciśnienie tętnicze u pacjentów spadło. Badania wykazały również, że nasiona Chia spowalniają rozkład węglowodanów na cukry proste. Uważa się, że nasiona te mogą być korzystne dla diabetyków ponieważ spowalniają wchłanianie cukrów.
Nasiona Chia są zdrowym i bardzo ciekawym dodatkiem do diety. Można dodawać całe lub zmielone nasiona chia do musli, jogurtu, shake'ów, sałatek oraz wypieków. "Chia Fresca" to napój popularny w Meksyku oraz Ameryce Środkowej. Mieszamy 2 łyżeczki nasion chia z 250-300ml wody, następnie dodajemy sok z cytryny lub limonki oraz cukier do smaku.

Fakty o nasionach Chia:
•Więcej omega3 niż łosoś atlantycki
•Więcej przeciwutleniaczy niż świeże jagody
•Więcej błonnika niż otręby
•Więcej wapnia niż mleko 2%
•Więcej żelaza niż szpinak
•Więcej białka, błonnika i wapnia niż nasiona lnu (siemię lniane)

Bardziej wyczerpujące informacje na temat nasion Chia TU

UWAGA! Zalecane dzienne spożycie nasion Chia to 1, maksymalnie 2 łyżki stołowe (15-30g).




12 doskonałych powodów, aby codziennie spożywać nasiona Chia:

1. Nie zawierają glutenu.
2. Zawierają bardzo dużo błonnika, co sprawia, że są lekkostrawne, wspomagają trawienie oraz leczenie kłopotów trawiennych.
3. Zawierają 20% kwasów Omega 3 ALA, co czyni je wspaniałym pokarmem dla mózgu oraz serca. Nasiona Chia zawierają 8 razy więcej kwasów Omega 3 niż łosoś!
4. Zawierają 20% kompletnego białka z wszystkimi ośmioma niezbędnymi aminokwasami.
5. Wysoka zawartość antyoksydantów (4 razy większa pojemność antyoksydacyjna niż jagody)
6. Nasiona Chia zawierają 5 razy więcej wapnia niż mleko.
7. I 7 razy więcej witaminy C niż pomarańcze.
8. 3 razy więcej żelaza niż szpinak.
9. Oraz dwa razy tyle potasu co banany.
10. Spożywanie nasion Chia wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci.
11. Nasiona Chia mają pozytywny wpływ na normowanie poziomu glukozy (doskonałe dla diabetyków).
12. Poprzez swoje absorbujące wodę właściwości, dbają o wysokie nawilżenie organizmu.


Wersja z kiwi i borówką amerykańską


Edith Piaf
La Vie En Rose


Karola

Brak komentarzy :