poniedziałek, 20 stycznia 2014

Jajko w koszulce / Poached Egg

Jajo. Jajko. Jajeczko. Na twardo, na miękko, jajecznica, sadzone i moje ulubione - w koszulce. :) KOCHAM JAJKA. Uwielbiam. Na wszelkie możliwe sposoby. Niedzielne śniadanko bez jajeczka jest jakieś takie... niepełne. ;) Jajka w koszulkach, moim skromnym zdaniem, to najprostsza i najpyszniejsza potrawa jajeczna.

 
Jajko w koszulce to jajko gotowane bez skorupki w wodzie, do momentu ścięcia się białka. Żółtko powinno pozostać płynne. W zależności od przepisu do wody dodawany jest ocet, masło lub inne przyprawy. Jeżeli dodawany jest ocet, to zalecane są proporcje około 2 łyżek 10-procentowego octu na litr wody.
To danie często pojawia się jako wykwintne śniadanie.
Jajka te nazywane są czasem poszetowymi z franc. pocher, czyli 'gotować powoli'.

Najpopularniejsze wersje tego dania:
jajko po benedyktyńsku
jajko w koszulce podawane na grzance z chleba, ozdobione zieleniną. Między pieczywem a jajkiem może być umieszczony plasterek wędzonej szynki. Mogą być również polane sosem holenderskim.
jajko po wiedeńsku
surowe jajko należy ostrożnie wbić do szklanki, posypać pieprzem i dodać odrobinę masła, a następnie wstawić szklankę do garnka z wrzącą wodą i gotować do ścięcia się białka.
jajko po francusku
jajko wbić do wrzątku, następnie bardzo delikatnie łyżką zakładać białko na żółtko i gotować około 2 minut.
Źródło: Wikipedia.


Ostatnio oglądałam program Hestona Blumenthala, gdzie twierdził on, że ma najlepszy, najprostszy przepis na jajo w koszulce. Miało to polegać na tym, że woda powinna mieć równo 80°C (już w tym momencie miałam problem, bo nie posiadam termometru kuchennego). Octu według Hestona dodawać nie trzeba, wystarczy na dno garnka z wodą wrzucić... talerzyk. Zapobiegnie to przywieraniu jajka do dna naczynia. Jajo musi być świeże. Heston czy nie - to akurat prawda. Białko jajka, które jest świeżutkie, jest zwarte i podczas gotowania idealnie otoczy żółtko.


Jak sprawdzić czy jajo jest świeże? Do miski wlać zimną wodę i wrzucić jajo. Świeże jajko natychmiast opadnie na dno. Takie które pływa lepiej sobie darować.
Próbowałam metody Hestona i skończyłam ze spienionym białkiem w garnku, w którym niekontrolowanie podskakiwał talerzyk. Jajko wpadło pod talerz i nie mogłam go wyciągnąć. Wtedy wróciłam do starego, sprawdzonego sposobu.

Jajko w koszulce dla 1 osoby:
1 świeże jajo
1 kromka opieczonego w tosterze ulubionego chleba
sól i świeżo zmielony pieprz
woda i odrobina octu

Do kubka emaliowanego wlałam wodę, zagotowałam i wlałam ok łyżeczki octu. Za pomocą trzonka łyżeczki, mieszając energicznie, wywołałam w moim kubku "wir" (kubek cały czas na ogniu). Wybite wcześniej do małej miseczki jajo wpuściłam w sam środek wiru. Leciutko zamieszałam, żeby jajko nie przywarło do dna i żeby białko dokładnie otoczyło żółtko. Gotowałam 4 minuty. Wyjęłam łyżką na opieczoną kromkę chleba. Posoliłam i popieprzyłam już po wyjęciu z wody. PYSZNOŚCI!
Voila!



W wersji dla dzieci, zwłaszcza w początkowym okresie rozszerzania diety, można jajo pogotować trochę dłużej i pominąć dodatek soli.

The Egg Song!

Brak komentarzy :